zondag 9 december 2012

Het polderken van Vermaet


Al lange tijd was ik op zoek naar het polderken van Vermaet. Zoals op bovenstaande tekening uit 1699 te zien is, zou het moeten liggen bij de Nieuwe Uitslag van Putten. Dit, het feit dat de tekening Z-N in plaats van N-Z georiënteerd is en het vreemde verschijnsel dat mij de Nieuwe Uitslag wel, maar de Oude Maas niet op de tekening was opgevallen, leidde ertoe dat ik pas onlangs, na een mail van Hans Nieuwland, te weten kwam dat het polderken nog altijd bestaat.
Dankzij Google Maps is het mogelijk om de tekening van meer dan 300 jaar geleden te vergelijken met de huidige situatie. Van Hans ontving ik een foto van het informatiebord dat geplaatst is aan de rand van het natuurgebied Beerenplaat, waarvan het polderken tegenwoordig deel uitmaakt.


Informatiebord bij Natuurgebied Beerenplaat [(c) Hans Nieuwland]

Aan de oostzijde van het polderken is een zorgboerderij gevestigd, de Nieuwe Uitslag van Putten is ingepolderd, er is ook een Willemspolder (in het voormalige Beerengat) en zuidelijk van het polderken ligt de productielocatie Beerenplaat van het Waterbedrijf Europoort (inmiddels opgegaan in Evides, waarover later meer).

Wanneer ik de kaart goed bekijk, valt op dat het achteraf niet heel vreemd is dat ik het polderken zelf nooit gevonden heb. Sinds de tekening in 1699 werd gemaakt, is er namelijk nogal wat veranderd. De gorzen aan de noordzijde zijn verdwenen (of later alsnog ingedijkt?), aan de westzijde is een fors gedeelte toegevoegd en eigenlijk zijn alleen aan de zuidzijde de oorsprokelijke contouren nog herkenbaar. Ik laat hieronder de tekening 180 graden gedraaid zien en daaronder het beeld via Google Maps.


Het polderken van Vermaet door Mattheus van Nispen (1699)
Het polderken via Google Maps
Nu het polderken getraceerd is, blijft mij nog eern andere taak, namelijk het opsporen van de Vermaet naar wie het polderken genoemd is.

Mogelijk kan een andere Vermaat mij daarbij helpen: de huidige directeur van Evides is namelijk Peter (Pancrasz) Vermaat. Ik houd mij aanbevolen!

Naschrift 10-8-2019: op 6 oktober 2018 bezocht ik met mijn vader en mijn zoon Arend Jan de locatie van het polderken, om vast te stellen dat het hierboven getoonde bord inmiddels verwijderd was en dat ook de toegang tot het polderken voor voetgangers onmogelijk is.

Drie generaties Vermaat bij het polderken

Ooit een wegwijzer?

Het pad langs het polderken

Geen opmerkingen:

Een reactie posten